Evergreen SEO richt zich op het creëren van waardevolle en informatieve inhoud die relevant is voor je doelgroep.
Klinkt simpel genoeg toch?
Dit kunnen blogartikelen zijn, productpagina’s, infographics, video’s en andere vormen van content.
Het belangrijkste is dat de inhoud relevant is voor de doelgroep en bijdraagt aan hun behoeften en vragen.
Maar doet niet iedereen dit dan?
Nou, nee…
Een belangrijk aspect van evergreen SEO is het onderhouden en bijwerken van de inhoud op je website.
Dit betekent dat je regelmatig (kleine) stukjes content toevoegt en bestaande inhoud update.
Zo zorg je er voor dat je website altijd up-to-date blijft en blijft voldoen aan de eisen van Google en de wensen van de bezoeker.
Waarom is Evergreen SEO belangrijk?
Evergreen SEO is belangrijk omdat het je op de lange termijn een voorsprong geeft vergeleken met je concurrenten.
Denk hier maar eens aan. Hoeveel content laat jij produceren omdat het in speelt op het hier en nu?
Bijvoorbeeld:
- TITEL: De laatste balkon trends voor deze zomer [2023]
- URL: website.nl/balkon-trends-2023
Leuk en waardevol artikel waarschijnlijk.
Maar wat als het september 2023 is? Wat doe je dan het dit artikel?
Door artikelen te schrijven die altijd up-to-date en relevant blijven, zorg je ervoor dat je bovenaan blijft staan (het liefst #1 natuurlijk :)) in Google. Zodat je elke dag, het hele jaar door, bezoekers krijgt. Het liefst natuurlijk jaren achterelkaar.
Even een voorbeeld van mijn eigen website.
Op 5 maart 2019 heb ik een artikel geschreven.
Eén keer raden op welke plek deze vandaag, bijna 4 jaar later, staat?
Inderdaad, op #1 natuurlijk.
En met +-2.000 website-bezoekers per maand via deze zoekterm. En 45k vertoningen.
Is dat best een leuk resultaat, uitgesmeerd over 4 jaar tijd.
123bordspellen.com heeft bijna 200 van dit soort artikelen.
Je mag zelf uitrekenen hoeveel bezoekers dat ongeveer is trouwens 😉
Dus:
In tegenstelling tot traditionele SEO-strategieën die zich richten op tijdelijke trends en zoekwoorden, richt evergreen SEO zich op de lange termijn en op de fundamentele aspecten van zoekmachine-optimalisatie.
Hierdoor profiteer je op de lange termijn (meerdere jaren!) van sterke rankings en VEEL bezoekers.
Dit zonder dat je je zorgen hoeft te maken over verouderde SEO-technieken of verouderde content.
Evergreen SEO inzetten voor je bedrijf?
Ik hoop dat mijn voorbeeld je overtuigd heeft van de waarde.
Nu wil je natuurlijk weten hoe jij dit kan inzetten voor je eigen bedrijf of website?
Let me explain:
Om Evergreen SEO voor je bedrijf in te zetten, moet je eerst je doelgroep GOED doorgronden en hun behoeften bepalen.
Wat wil je doelgroep? Waar zijn ze bang voor? Wat zijn hun dromen en doelen?
Als je dit weet kan jij daar met je content op inspelen.
DE manier om dit goed te doen is door een Customer Journey (CJ) op te zetten.
De CJ geeft je in één oogopslag inzicht in de behoeften en belemmeringen van je klanten.
Daarna komt het allerbelangrijkste (en eerlijk is eerlijk, het moeilijkste) deel.
Je moet ECHT waardevolle en informatieve content maken die aansluit bij de behoeften en vragen van jouw doelgroep.
Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Echt waardevolle content is zeldzaam. Lees hiervoor mijn artikel de nieuwe kennisbank
Overigens, de vorm van de content maakt niet zo heel veel uit.
Dit kunnen blogartikelen zijn, productpagina’s, infographics, video’s of nog andere soorten content.
Het is belangrijk dat de inhoud relevant is voor je doelgroep en hen ECHT verder helpt.
En dat het niet informatie is die morgen niet meer relevant is!
Als laatste.
Het is ZEER belangrijk te begrijpen dat je regelmatig inhoud moet toevoegen en bestaande inhoud moet update. Dit om ervoor te zorgen dat je website altijd up-to-date blijft.
Geen één onderwerp veranderd helemaal niet.
Hierdoor blijf je aan zowel de veranderende eisen van Google voldoen. EN veel belangrijker nog. Aan de veranderende wens van de bezoeker!
Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je rekening houdt met technische SEO.
Denk aan een goede URL-structuur, interne links, meta-descripties, snelle laadtijden ect.
Monitoren en analyseren hoe je website presteert en waar verbeteringen nodig zijn mag ook niet vergeten worden.
Dit hoeft niet moeilijk te zijn en kan met verschillende SEO- en analytics tools.
Hierdoor blijft je Evergreen SEO strategie zich ontwikkelen, verbeteren en verfijnen.
Kort samengevat
Evergreen SEO vereist een doordachte aanpak die gericht is op het aansluiten bij de behoeften en vragen van de doelgroep.
Dit doe je door het maken van ECHT waardevolle inhoud en het zorgen voor een (technisch) geoptimaliseerde website.
En ja, dit kan in elke branche, en voor elk bedrijf. Benieuwd hoe dit voor jouw website mogelijk is? Lets talk!
De laatste 10 jaar ben ik actief op het gebied van Conversie & SEO. Ik run verschillende projecten, waaronder Leermaatje.com & 123bordspellen.com.