Ga naar de inhoud

De kennisbank is dood – Lang leven de kennisbank

Het is begin 2023. ChatGPT is net uit en verandert nu al een hoop in de wereld van SEO.

De ontwikkelingen gaan snel, en we staan pas aan het begin.

Wat staat de wereld van SEO te wachten met de komst van generatieve AI?

In dit artikel duik ik daar dieper op in.

Het einde van de kennisbank

De afgelopen 5-10 jaar hebben bij veel SEO’ers in het teken gestaan van het creëren van kennisbanken.

Dat wil zeggen, een verzameling niche specifieke kennis toegespitst op een specifieke doelgroep.

Veel grote (en kleine) websites hebben veel geld gestop in het aanleggen van deze kennisbanken.

Maar wat is een kennisbank nu echt? Het is simpelweg bestaande kennis en informatie opnieuw formuleren en bundelen…

Weet je wie daar ook heel goed in is? ChatGPT.

Om dit echt goed te begrijpen moeten we even een stap terug doen en bekijken hoe tools als ChatGPT werken.

ChatGPT is getraind op een dataset gebaseerd op een groot deel van het internet. Deze bevat een groot deel van de online beschikbare informatie tot een specifieke datum (eind 2021).

Daarna is het systeem gaan trainen op deze data, om deze kennis zo goed en gestructureerd mogelijk te begrijpen. Wat we nu zien als output, is het resultaat van dit gedrag.

We kunnen dus wel concluderen dat ChatGPT zeer goed is in het leren van deze data.

Terug naar de kennisbank. Wat was dat ook alweer?

Een overzicht van zeer specifieke kennis voor een specifieke doelgroep. Websites die kennisbanken oprichten creëren geen nieuwe kennis, ze herformuleren en herstructureren het alleen.

Doet het je al ergens aan denken?

Ik kan ChatGPT bijvoorbeeld vragen: Welk boek raad je een universitair opgeleide marketeer aan die zich graag verdiept in data-analyse en SEO. En die boek x, y, en z al gelezen heeft. Overigens vond ik boek y niet zo goed.

Zie hier het resultaat:

ChatGPT voor specifieke aanbevelingen

Het antwoord van ChatGPT is perfect afgestemd op mijn persoonlijke en unieke situatie. Iets wat een kennisbank nooit gaat kunnen. Ze targeten namelijk een niche, en doelgroep, niet een specifiek persoon.

Iedereen weet dat je niet een wedstrijd aan moet gaat met een computer. Als de computer wil zal hij altijd van je winnen.

Dit betekent simpelweg twee dingen die de komende jaren gaan gebeuren.

Eerst gaan een hoop ‘slimme’ marketeers in rap tempo kennisbanken opzetten met al deze generieke kennis. Allemaal geschreven door tools als ChatGPT.

Dit wordt een race to the bottom. De waarde van deze kennisbanken zal van korte duur zijn.

Want, zodra het grote publiek door krijgt dat ze veel beter een zeer specifieke vraag kunnen stellen aan ChatGPT (zoals ik hierboven deed). Dan zal niemand meer naar deze ‘oude’ kennisbanken omkijken.

Oftewel, de kennisbank zoals we hem tot nu toe gekend hebben is dood.

Maar wat is dan de kans? Je zei dat er ook een kans was…?

Weet je nog wat ik zei over hoe ChatGPT leert?

Het kan alleen leren op bestaande data, en connecties leggen tussen verschillende stukken informatie.

Nieuwe informatie creëren is het (tot nu toe) nog niet toe in staat.

Of althans, soms probeert het dat wel. En het resultaat is dan lachwekkend slecht. Vraag hem maar eens een grap te schrijven…

Het resultaat is wel lachwekkend…

ChatGPT die een grap probeert te maken

Dit biedt een van de beste kansen voor bedrijven en marketeers in tijden.

Als jij namelijk wel in staat bent ‘nieuwe kennis’ of data te genereren, dan heb je iets wat niemand anders heeft.

Propriëtaire data of specifieke kennis. Dit is de nieuwe goudmijn.

ChatGPT zal perfect in staat zijn om een 10 stappenplan voor het starten van je eigen zzp praktijk te schrijven. Dit is namelijk al jaren exact hetzelfde.

Maar ChatGPT kan niet interviews houden met 10 freelancers die in het afgelopen jaar gestart zijn, en hun unieke ervaringen documenteren.

Echt het gevoel van deze mensen vastleggen.

ChatGPT kan je daarna dan wel weer helpen om dit verslag zo aantrekkelijk mogelijk op te schrijven volgens de laatste trends. E.A.T, A.I.D.A ect.

Nog een voorbeeld:

Ik heb in 2 jaar tijd een website geschaald van minder dan 1k bezoekers per maand, naar meer dan 75k bezoekers per maand. En het budget? Minder dan $2.000.

Deze kennis bezit alleen ik (of misschien maximaal 10 anderen in Nederland). ChatGPT kan dit niet weten, want hij heeft simpelweg de data niet.

Een artikel je leert hoe jij dit ook kan bereiken kan ChatGPT dus niet schrijven.

Hij kan een gok doen hoe hij denkt dat het mogelijk is, maar ik kan je stap voor stap laten zien hoe ik het gedaan heb.

Benieuwd hoe? Lees hier hoe ik van 0 naar 75k bezoekers ging in 24 maanden.

Klaar voor de komende 10 jaar in SEO

Evergreen SEO zal veranderen met de komst van tools als ChatGPT.

Marketing zal veranderen. Website en bedrijven zullen veranderen.

Het is aan jou als bedrijfseigenaar of marketeer om hier mee om te gaan.

Mijn advies. Ga niet mee in de hype die je nu ziet: in rap tempo door ChatGPT gegenereerde artikelen maken en publiceren. Deze zullen snel hun waarde verliezen. Jij staat dan weer op 0.

In plaats daarvan. Focus je op hoe jij unieke kennis en informatie kunt op doen. Kennis die AI’s voor de voorzienbare toekomst nog niet zelf kunnen genereren.

En biedt dit aan om te doen voor anderen…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *